States

Hej!
 
Just nu befinner jag mig i varma Budapest, kom hit ner igen förra lördagen. Detta blir sista gången innan graduation och det känns så himla skönt. 
 
Vi har de såkallade "State exams" nu, det är olika presentationer av vad vi lärt oss under våra 18 praktik veckor. 
Denna vecka har jag gjort State veterinary medicine (skriftligt arbete), Equine (praktisk examen på klinik), Food (skriftligt arbete) och Labb (powerpoint presentation). 
 
Den läskigaste (och kanske den enda som fakiskt betyder något) var Equine examen som ägde rum på Ullö (stordjurskliniken). Alla som haft prakik på en hästklinik under terminen blev tilldelade varsin patient, och uppgiften var helt enkelt att diagnosera och bestämma behandling för den hästen man blev tilldelad. 
Jag hamnade på kirurgiavdelningen och fick en häst med kraftig hälta. Den hade en P1 fracture, en fraktur i kotbenet. Hela förhöret gick hur smidigt som helst, det kändes väldigt avslappnat och var mer som att diskutera med en kollega. Tack och lov för det!
 
Här säger vi hej då till Ullö..
 
Nästa vecka väntar min sista state, Farm animal (från praktiken på kogården i Småland om ni minns). Därefter ska jag göra mitt "thesis defence" och det blir det absolut sista som måste göras innan graduation. Gick förresten och hämtade min kopia av thesisen som min supervisor hade på sitt kontor, åh så fin den är!
 
 
 
 
När jag kommer hem ska jag direkt iväg till Jönköping för att gå en kurs i journalsystemet som distriktsveterinärerna använder sig av, eftersom jag har fått sommarjobb hos dem i tre månader. 
Är väldigt förväntansfull inför sommaren, även om det känns ganska läskigt att ge sig ut i den "riktiga världen". 
 
Hoppas allt är bra med er! 
 
Kram
/Alldeles snart veterinären Nina
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0