Lantbruksdjur praktik, vecka 1 av 4

Hej hej!

Det var ett tag sen jag skrev nu! Jag har mest ridit, pluggat och träffat kompisar.

Just nu sitter jag på en buss mot Stockholm. Jag har nämligen varit på praktik i Småland, på en stor kogård.

Bussresan ska ta 3 timmar, men det känns inte logiskt då mamma och jag knappt körde hit på den tiden. Men jag kan ju ge en rapport om några timmar!

Praktiken har varit toppen! Jag bor i ett litet gulligt hus där jag har min egen lägenhet. Jag hjälper till och undersöka kossor med mastit, kalvningsförlamning, klövproblem och mycket annat spännande (avhorning, mjölkning och kalvningar etc).

Igår var en superspännande dag då jag fick vara med på embryonic transfer, det vill säga att du tar massa embryon från en ko och stoppar in i flera andra. Jag tog en valbar kurs i ämnet då det är något som intresserar mig lite extra. 

Jag var med i labbet också och fick först leta efter embryon och sedan lära mig att ta upp dem med en pipett och försiktigt lägga över dem i en annan ”skål”. Allt gjort under mikroskåp såklart! Jag gjorde en segerdans varje gång jag hittade ett embryo (de är inte lätta att se kan jag säga). Fick även in snitsen på att flytta runt dem med pipetten, även om jag bara fick öva på de som inte dög till att användas. När en sådan där liten skit är värd 4000 kr, då överlåter man dem inte i en praktikants händer :P

Bild från mikroskåpet :) här är de väldigt inzoomade, så de är inte lika lätta att se när man letar efter dem.

 
I dessa fick jag öva och flytta embryona. 
 
När jag skulle hem från labbet så hade de ordnat skjuts till mig:
Nej jag skojjar inte! Detta är farm-life delux. Haha :D Men jag har alltid velat åka traktor så jag var lycklig!
 
Jag är helt enkelt väldigt nöjd med min praktik och ser fram emot nästa vecka!
 
Kram <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0