Farm visit

Hej!
 
Så var jag mätt, nöjd och nyduschad - efter en lång dag på en kogård. 
Åkte tidigt i morse från skolan, två professorer och två studenter. Igår kväll verkade det som att jag skulle behöva åka ensam men som tur var så hoppade Elena, en tysk tjej i klassen, på i sista minut.
Det tog ca 3 timmar att åka till gården i Slovakien. Väl där tog vi blodprover och urinprov, bedömde "body condition score" och luktade på hösilage. 
Vi hade hela tiden ett helt gäng med bönder som tittade på när vi arbetade. 
 
Min matlåda, som jag gick upp och gjorde klockan 5 i morse (som senare visade sig onödigt för vi blev serverade mat där...):
 
Resan:
 
Blodprovet var ganska enkelt att ta då de är en stor ven som är omöjlig att missa, det knepiga är att inte få sig en kospark mitt i allt ihop. Herregud vad pricksäkra de är. Hade ett rör i min hand, och precis innan det var fullt och jag skulle ge det till Elena så träffar kon röret precis på hälften - så det sprack såklart mitt i tu. Grr! Men men, jag förstår dem å andra sidan. 
 
Urinprovet var lite mer spännande, eller hur jag ska uttrycka det. Först satte man på sig en virtuell handske (det vill säga man doppade handen ner i dissinfektions medel), sen skulle man leta rätt på öppningen ner till urinblåsan inne i vaginan på kon. Först lät det väldigt svårt, men med handen väl inne så var det lätt all lokalisera sig. Sen skulle man försiktigt föra in katetern och så kom urinet så smidigt. För mycket information?
 
Jag in action
 
Sötis bebisar <3
 
Snart blir det kvällsvåfflor, ni vet att det är våffeldagen idag va?
 
Kram <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0