Parasiter i huvudet

God kväll!
 
Har just tagit ett långt härligt bad, inte ofta jag gör det! Har inte vuxit upp med badkar så inte riktigt "van" badkars-badare. Men det är faktiskt riktigt mysigt. En fantasy bok i handen och lite tända ljus till det så hade det varit svårt att toppa. 
 
Nu ligger jag i sängen och ska snart starta en film. 
I morgon ska jag klä på mig examenskläderna, gå till examen och sedan lämna in mina topics. Anledningen till att jag sätter på mig finkläder är för att man ska alltid ha en plan B. Jag tänker alltså inte göra tentan i morgon, vilket känns ganska lugnande faktiskt. Jag vill känna att jag kan det här med parasiter innan jag går dit.
Jag vill lära mig till mitt framtida karriär liv och inte för att precis klara examen. 
 
Det spelar ingen roll om du vet att Toxocaria canis har en prepatent period på 30 dagar, eller att ägget den lägger är 75-80 um om du inte vet det mest grundläggande vad det faktiskt handlar om. Viktigare att veta (kanske inte för examen, men för framtiden) är att T. canis är hundspolmasken som vi har i Sverige, vad för problem den faktiskt kan ge och vad vi ska rekomendera hundägarna. 
På ett sätt blir detta ett större ansvar för oss utlandsstuderande studenter. Vi måste ta reda på vad som faktiskt berör oss. I Sverige misstänker jag att man mer utgår ifrån "detta har vi i Sverige" och "dessa har enstaka gånger tagit sig in i Sverige från tex Afrika" och inte så mycket att bara memorera hundratals parasit arter som finns någonstans i världen utan vidare significance. 
 
Ibland får jag sådana där "aha" upplevelser, när det känns som att man kan tänka mycket klarare och se saker från en annan vinkel. De två första åren här tänkte jag mest "jag plågar mig igenom det här så fort som möjligt, och när jag är i Sverige då, då ska jag må bra igen". Men lite i trean, och framför allt fyran så tänker jag mer såhär:
Jag ska må bra nu. En mindre klarad examen än någon annan gör inte mig till en sämre veterinär i framtiden, för yrket handlar om så mycket mer. För år av att slita sönder sig själv kommer inte att vägas upp med att jag kommer hem direkt efter mina 5,5 år. För att hela tiden jobba med att må bra just nu leder till att denna tid blir så mycket mer värdefull. För att lära sig att må bra, trots att det är svårt måste väll ändå vara en viktigare kunskap i framtiden.
.....
 
Nog om detta ;)
 
 
Vissa saker i studiematerialet jag läser gör att jag får lust att sucka och himla med ögonen. Till example läser jag om en fluga vars larv kan ta sig in i ryggraden, sen kravla sig upp precis under huden på ryggen, och när den känner för det ploppa upp genom huden för att ta sig en nypa luft. (Om detta inte var en bra godnatt saga så vet jag faktiskt inte vad ni är ute efter?)
I alla fall, som följd av detta står det att kossan får en "minskad mjölkproduktion". Jag känner såhär... om det är en larv som kryper under skinnet på djuret - är en minskad mjölkproduktion verkligen värt att nämna?
Det är lite som att säga till en som just brutit benet att hans spring tid inte kommer vara like bra för tillfället. No kiddin´
 
Natti natti <3

Kommentarer
Postat av: Lovisa

Hej! Jag har fått typ alla handouts från en svensk i femman på SLU. Tänkte att du kanske vill ha det, appro på relevansen av det vi läser. Påminn mig när du kommer tillbaka så ska vi ordna det, behövs ett jätte usb för det är ett gäng böcker också! Kram!

2014-01-21 @ 16:27:42
URL: http://enjoylovisa.blogg.se
Postat av: Nina

Åh tack, det tar jag gärna emot!
Kram

2014-01-23 @ 09:49:50
URL: http://ninasanatomy.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0