Första veckan

Heej!
 
Jag har verkligen inte haft någon tid över att sätta mig ner och skriva blogginlägg, men här kommer nu en liten sammanfattning. Har haft min första vecka i 8e terminen och flera saker har hänt.
 
Lördags morgonen ägnade jag åt att fixa lite med mitt CV och mail för att ansöka om sommarjobb. I år ska jag dock bara ha en 4a veckorspraktik. Egentligen bör jag ju jobba, pengar är alltid behövligt men ibland får man göra en "fördelar och nackdelar" lista och jag har kommit fram till att 4 veckors jobb är alldeles tillräckligt. Ett ordentligt sommarlov är vad jag behöver tror jag.
 
Mys-morgon
 
Efter det åkte jag på shoppingstur med Mari och Ingrid-Maria. Ett nytt stort köpcentrum som jag inte varit i förut. Köpte bland annat ett par Levi´s jeans, som var nedsatta till halva priset, klart värt det!
 
På kvällen gick Christian och jag till en pub i närheten och tog en öl (jag cider då). Där mötte Emma upp oss, en svensk tjej som jag träffade genom Christian (Christians kompis från Libanon är tillsammans med Emma, svensk-libanes verkar vara en bra kombo).
 
 
Söndagen bjöd jag över Mari och Christian på fika. Ellinor kom precis från flygplatsen så vi åt semlor hela gänget och spelade sen lite Yatzy. 
 
Någelunda tillplattad semla efter trasporten från Sverige, men den smakade lika bra för det. 
 
Annars har jag hållt på och pysslat med lägenheten, städat, beställt hem massa mat och lagat fem olika maträtter. 
 
Kakfat som jag fick av mamma i julklapp
 
Så till skolan då!
 
Jag läser 9 obligatoriska kurser denna termin, många nya spännande är det också. 
Först är det gamla vanliga surgery, första lektionen var idag. Riktigt bra lärare måste jag säga! Det blir verkligen mer och mer intressant ju längre man går utbildningen. Och mer information verkar sjunka in, och det blir mer förståelse för saker. 
Sen är det obstetrics som fyller första passet (från klockan 8) och sista passet (till klockan 7) på måndagar. Otroligt segt ämne det där alltså. Allt om reproduction är det vi ska lära oss..
Sen är det lite nya kurser som Pet animal diseases, Lab animal science, Bee diseases, Fish diseases
Pet animal diseases verkar riktigt bra - handlar om allt möjligt som man ska tänka på när de kommer till de olika djuren. Tex. började första lektionen med info om gnagare och kaniner. Då lär vi oss viktiga skillnader på anatomin i gnagarna, sedan foder, hur man bär dem, hur en röntgenbild ser ut, vanliga problem som husdjuret har och så vidare.
Lab animal science var på en lektion med det och jag föstår inte vad kursen handlar om, tror fokus kommer ligga på etik. 
Bee och Fish diseases är precis vad det låter som. Genomgång av hur bin och fiskar lever för att sedan gå in på sjukdomar som är speciellt för dem. Hehe.. fångar allas intresse..
 
Min måndag:
 
Utöver de 9 kurserna jag läser måste jag även välja till valbara kurser.
Jag har valt:

Radiobiology for Veterinarians

Incubation of poultry eggs

Special Operation procedures in soft tissue surgery

Operation Techniques. Manual practice on canine cadavers – BONE SURGERY (kanske inte får, bara 20 studenter får chansen)

Parasitoses of different companion, zoo, safari park and biofarm animals and their importance in the practice credits

Funderar fortfarande på denna Hot Topics in Human Nutrition, men vet inte om det är värt det. Fredagar mellan 16-18. Tveksamt..

Kram <3

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0