Ledig dag

Hejsan alla!
 
Torsdagar har jag gjort till min egna "lediga dag". Det är bara toxicology som står på schemat, och jag känner att jag klarar mig utan de föreläsningarna.
Ellinor och jag hade just en diskussion om det här med närvarokontroll på lektionerna i skolan. Jag tycker att vår skola misslyckas fullkomligt katastrofalt med denna uppgift. Först och främst tycker jag egentligen inte att det behöver vara någon kontroll då vi själva valt att studera här, och vi lägger mycket pengar och tid på att faktiskt genomföra utbildningen. Vi har inte angivit oss själva till ett fängelse för att vi begått ett brott - inga fängelsevakter är nödvändiga. 
Men om vi nu skippar det faktum att jag anser att det inte behövs, och bestämmer oss för att ha närvarokontroll, då tycker jag det ska göras ordentligt. Nu fungerar det nämligen så att under vissa lektioner (när läraren vill) skickas en lista runt i klassen där man ska skriva på sitt namn. 
Detta resulterar självklart i att en elev kan sitta och skriva upp ett helt kompisgäng. Listan som lämnas in till läraren kan innehålla mer än dubbelt så mycket namn än som faktiskt sitter i klassrummet. 
Ja, ni förstår problematiken.
Därför har jag nästan börjat ändra åsikt när de gäller fingeravtrycksmetoden. Om skolan tänker ta närvaro får de göra det rättvist! Är man inte där, så finns man inte med på listan.
 
Surgery department har nog kommit längst i detta tänk, då de har beslutat sig för att använda "belöningssytem" istället för att bestraffa studenterna som inte är där. Ca 5 gånger under terminen kommer en närvarokontroll göras, inga extra namn kan skrivas upp då man får gå fram en och en till en ansvarig lärare som har listan och för varje gång du är på dessa lektioner samlar du poäng till examen. 
 
Pratade med en tjej som pluggade i Sverige på veterinärlinjen där och de har tydligen samma problem med "namnförfalsningar". De fick då en väldigt bra sak förklarat för sig. Om man har så enkelt för att förfalska någons namn, vad säger att du inte kommer göra det senare - när mer står på spel. Något recept som ska skrivas på med någon annans namn, en journal osv. Då börjar vi faktiskt prata allvarliga brott. 
 
Ja, det var väll det jag hade att säga ;)
Nu ska jag fortsätta plugga obstetrics, sen blir det lite städning i lägenheten och ikväll födelsedagsmiddag för en i klassen.  
 
Söta små fåglar som jag träffade på när jag skulle gå och köpa mjölk, förmiddagsdopp i vattenpölen! 
 
 
Finaste prinsessan <3
 
Puss och kram

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0