Hänt - del två

God dag allihopa!
 
Vi får väll börja där ag avslutade förra inlägget. vilket var söndagkvällen. Dock finns det inte mycket att rapportera därifrån, då jag stupade i säng tidigt efter några serier. 
 
Måndagen var det Ullö som gällde, vi gick igenom olika metoder för att dels undersöka abdominal fluid och hur man kan rädda en kolikhäst. 
Hästar kan inte rapa, så när något stoppar upp tarmarna fylls magen och tarmarna med gas som hästen själv inte kan få bort. Som veterinär måste vi (innan vi hittar problemet till själva koliken) få bort gasen. Det kan göras med en nasogastic tube. Vi fick alltså lära oss exakt hur man sätter in en slang genom ena näsborren ner i magen på hästen. Spännande grejer det där!
 
Tisdagen hade vi surgery, och denna gång handlade det faktiskt om operationer i sig! Föreläsaren inledde lektionen med att säga "ni som vill rikta in er på surgery, lyssna noga, detta är grunden till alla operationer". Jag antecknade mer än någonsin! Var sjukt spännande! Det där vill jag göra :D Jag vill operera!
Jag har pratat med lite klasskamrater och andra i skolan om vad de vill rikta in sig på, och många vill jobba med utredningar. Man får in ett fall, frågar ägaren om historia, gör tester och kan sedan ställa en diagnos. Lite detektiv arbete helt enkelt. 
Som det ser ut nu är jag dock intresserad av själva "lösandet" av problemet, och inte så mycket av "hittandet" av problemet. Det vill säga operation. Helst på häst då..
Men allting kan ju ändras, jag kan ju helt plötsligt inse hur intressant något annat område är, och kanske börja med forskning istället. Vad vet jag ;). 
 
Är på shoppinghumör, men Ungern har någon sorts helg dag idag, så allt är stängt. Är på jakt efter vinterskor! När jag skulle köpa ett par vinterskor kom jag hem med dessa istället:
Söta eller hur!? Men inte riktigt anpassade för snö och ruskväder.. 
Dessutom måste jag börja köpa delar till min Halloween outfit. Berättar inte än vad jag ska klä ut mig till än, ni får vänta på bilder ;).
 
Nattis har i alla fall fått lite vinterkläder, eller rättare sagt julkläder. Hundklädesaffären bredvid mig har 50% på allt, så jag kunde inte låta bli.. Passar helt perfekt!
 
Fy skäms på mig!
 
Kram kram <3
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Veterinärbloggen

Hur lång är utbildningen i Budapest? Läser själv i Ultuna och blev lite nyfiken...

Svar: 5,5 år. 11e terminen är praktik. :)
Nina

2013-10-23 @ 15:43:20
URL: http://veterinarbloggen.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0