En sådan dag

Hej!
 
Igår hade jag shift på kliniken, det är inga humana shift man jobbar här. Antingen från 8 på morgonen till 8 på kvällen, eller 8 på kvällen till 8 på morgonen. 12 timmars pass helt enkelt. 
 
Jag var denna gång på ICU avdelningen - Intensive care unit. Vilket liknar det jobbet som jag hade i sommras på Bagis.
Vi hade två patienter inne under en hel dag, och vi var 5 stycken som jobbade. Kändes rent ut sagt värdelöst att vara där. Tack vare att jag jobbade på Bagis i sommras känner jag mig trygg med att ge alla möjliga olika mediciner på olika sätt (i muskel, i ven, under skinnet osv) så att få ge två mediciner till en hund under 12 timmar... nja jag hade kanske hoppats på mer.
 
Det hade absolut varit okej att tilbringa så lång tid inne på kliniken om man hade haft gott sällskap. Jag var med tre ungrare och en 11e semster student (alltså allra sista terminen). Var ska jag börja, blir upprörd bara jag tänker på det. 
Jag blir så chockad varje gång jag hör någon som turistat i Budapest och säger "Ungrarna var så trevliga". Va? De pratar ju inte? De kan ju inte kommunicera på engelska? 
Dagen började med att en veterinär sa något på ungerska till oss, var på ungrarna snabbt följde med ut från rummet. Jag stod förvirrat kvar, men sprang sedan ikapp, fick nästan dörren slagen i ansiktet på mig för "varför skulle jag följa efter?". Frågade vad de skulle göra och fick då ett kort svar att det var morgonmöte för genomgång av alla patienter. Toppen att jag fick info om det, tur att jag inte missade det i alla fall. 
Resten av dagen flöt på med obehagliga tystnader och flin mellan ungrarna som inte klarade att svara på frågor på engelska. Jag är en sådan person som blir tokig på tafatta människor, jag står inte ut. Jag vill ställa mig och hoppa på stället och ba "KOM IGEN, DU KLARAR DET, FÖRSÖK KOPPLA HJÄRNCELLERNA, HEJA HEJA ÖKA TAKTEN". 
Men jag nöjer mig med att le lite och förklara vad de ska göra.
 
Den enda icke-ungraren i min grupp hade 6 veckor kvar i skolan och var sedan färdigutbildad veterinär. Min första tanke var "Yes, en som jag kan prata med". Min andra tanke kom snabbt därefter "Åh herregud, ska han bli veterinär snart, jag klarar inte ens av tanken att han ska få ut och praktisera". 
En person som inte kan ge en tablett till en hund, som totalt misslyckas att ge rätt dos medicin och förfalskar veterinärernas underskrift för att få "godkännande" i de olika momenten på kliniken borde inte vara veckor från att bli veterinär. Jag blir mörkrädd. Snacka om tappad bakom flötet.
 
Sista 40 minutrarna av mitt pass kom det dock in två blood donor hundar, så jag fick sticka och samla blod på den ena. Första gången för mig det! Och första gången jag stack i halsen på ett djur, lite små läskigt att se på men inte alls så farligt att göra det själv. 
 
En aning små bitter Nina gick ut från kliniken strax efter 8, och vad händer då? Det börjar regna. Tänker ilsket "självklart, självklart ska det börja regna, lite värre kan du väll!?", och absolut gick det, ett öronbedövande ösregn följde.. Tack.
 
 
Nu har jag slutat rasa över världen! Jag mår bra nu :) haha.
 
Blev klar med min Halloween costume idag! I Ungern är det en stor grej att fira Halloween, till skilland från Sverige. Så i morgon smäller det :D ska bli så himla kul. Ni får se i morgon vad jag ska vara!
Här hjälper Nattis mig med mitt costume arbete:
 
Tur att jag inte lagt ut den på golvet för att klippa rakt.. 
Saxar är bra leksaker det!
 
Och nålar är ändå inte så vassa har jag hört.
 
Kram <3
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0