Bättre sent än aldrig

Hej!
 
Blev just klar med dagens middag: lasange! Det är så himla bra att ha och frysa in, klart att värma och äta närsom helst. 
Hade tänkt mig en sen middag, men kanske inte riktigt såhär sent. Det blev gott i alla fall, det är det som är huvudsaken.
 
Dagens clinical-days labbar handlade om blodprovtagning, kanylsättande och hur man hanterar ett akut fall.
Vi började med surgery där vi gick igenom "ABC" som är det första du ska tänka på när du får in ett djur med cardiopulmonary arrest - det vill säga en patient som varken andas eller har några hjärtslag. Bokstäverna symboliserar airways, breathing och circulation. 
Därefter gick vi igenom "A crash plan" vilket också är en "bokstavskod" för akuta situationer. 
Känns otroligt coolt att veta hur man kan rädda ett liv, för det är ju faktiskt lite det vi är här för att lära oss, i stora drag i alla fall ;). 
 
Något som kan vara lite kul att veta är att när man gör "hjärt massage" (eller vad man ska kalla det), dvs trycker med handen på hjärtat för att få det att börja slå igen, så finns det ett litet hjälpmedel för att hålla takten. Nämligen låten "stayin´alive". Så man ska tänka den låten i huvudet, och försöka hålla det tempot helt enkelt.
Blir ganska komiskt om du tänker dig att du står där och försöker rädda vad det nu är du fått in och samtidigt som du trycker på bröstkorgen tänker "ah ha ha ha stayin´ alive, stayin´ alive, ah ha ha ha stayin´ alive". Inte så roligt egentligen, eftersom det är en väldigt seriös situation, men ni förstår vad jag menar. 
 
 
 
 Efter det var det dags för Internal medicin och som läraren utryckte det "today we are gonna talk about blooood!". Läskigt värre ;). Hon gick igenom exakt hur man ska ta blodprov och hur man ska sätta kanyl. Allt var precis som jag lärt mig innan, så det var ju skönt. Men trots att jag redan "kan det där", så tyckte jag att det var intressant att lyssna på. Hon var väldigt duktg och pedagogisk. 
 
Det är kul att vi äntligen får börja med sådant här, det som gör att hela klassen sitter på helspänn för att få med sig varje liten detalj. Nu vill vi verkligen lära oss detta!
 
Nattis dissar sin nya säng (som kostade ap-mycket pengar), och ligger istället en meter ifrån den. Jag försöker att inte ta illa upp.. det är ju hennes födelsedag.
 
Natti natti <3
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0