Återhämtningstid - javisst... neeej

Hej!
 
Natten innan en examen är oftast dålig, man sover oroligt, vaknar flera gånger, kollar på klockan, drömmer mardrömmar om att bli jagad eller kastar sig upp ur sängen helt övertygad om att väckarklockan slutat fungera och du redan är sen.
Provdagen kommer och adrenalinet kickar in, så du känner inte av tröttheten. Men så kommer vi till dagen efter en tenta.. Skolsystemet här är inte uppbyggt efter återhämtingsperioder precis. Man bör helst börja plugga på sin nästa examen redan samma dag som man gjorde föregående. 
 
Och jag försöker verkligen göra det, men min hjärna säger bara "Nej!", det är ingen demokrati här, den säger "Nej!".
Så då tar jag en liten paus, för huvudet känns bara tugnt och innerst inne så känns det som att man förtjänar en paus ändå.
Men under hela tiden du gör något annat än att plugga så har du en gnagande känsla, "det här är fel", "det går inte att lata sig såhär", "vad håller du på med, du slösar bort tid, v-a-r-j-e minut räknas!"
Så under hela tentaperioden är du aldrig riktigt ledig, trots att du tar - en dag utan plugg. 
Tänk nu på att vi har tuffa terminer med minst två test i veckan och ett tempo som heter duga, vi avlutar terminen med sådär 6-7 veckors tentaperiod.
Därför, sitter jag nu här, utan att plugga med huvudvärk, illamående och ont i magen.
 
Jag förtjänar en paus, jag förtjänar en paus, jag förtjänar en paus...
 
/Nina

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0