Tiden som rusar iväg

Hej hej!
 
Ahh jag vill bara försöka bromsa tiden, känns som att de enda dagarna som finns i veckan är onsdagar och lördagar. För varje gång de blir onsdag tänker jag "va, hur gick detta till, det var ju just helg", och varje gång det är lördag tänker jag "var tog veckan vägen egentligen". Alla dagar där i mellan verkar bara gå upp i rök. 
Det är bra på ett sätt, då det betyder att påsklovet och därefter sommaren är på snabb ingång. Men negativt då det är många midterms som närmar sig i rasande fart. 
 
Kom just in från en springtur. Gick lite sämre idag då jag åt mat precis innan och fick lite håll. Men tog bara 4 min längre tid än sist. Påvägen hem gick jag in och köpte en bulle på bageriet... Varför var de tvungen att lägga ett bageri där? Kan-inte-stå-emot!
 
Vad mer, jo jag kan rekomendera att titta på "The dog whisperer" på youtube. Finns flera hela avsnitt att titta på där. Cesar Millan är min stora idol när det kommer till djuruppfostran. Han är så klok och förstår verkligen hur man ska vara en ledare för sin hund. Så duktig vill jag också bli när jag skaffar min första hund. Än så länge får jag öva teknikerna på min katt, men det är inte riktigt samma sak, och får oftast inte samma resultat som Cesar får. 
 
Det är så viktigt att man tänker på vad man vill ha hunden till innan man skaffar den. Många som är på "valpjakt" ser bara en söt överenergisk hund och tänker "åh den vill jag ha". Utan att tänka på sina egna förutsättningar för att faktiskt ge denna hund ett bra liv. Hundar som är väldigt hyper kan i framtiden utveckla stressymptom och aggression om den inte får utlopp för all den energin.
Ska du inte jaga med din hund så välj då inte en jakthund. Har du ingen erfarenhet av raser som kräver mycket "hjärnstimulering" så skaffa då inte en sådan hund som din första. Har du inte tid eller lust att vara mycket aktiv, skaffa inte en hund som är avlad för att orka springa några mil. Vet du med dig att du inte kommer att kunna vara en stark ledare så köp inte en vakthund med starkt psyke. Det är inte svårare än så, tänk logiskt!
En hund som är lugn och harmonisk är en lycklig hund. Inte en hund som rusar runt och jagar sin svans, skäller vilt och hoppar runt - det som vissa tror är "lycklighets tecken". 
Jag är sugen på många olika hundraser, men jag kommer utgå från hur mitt liv ser ut och vilken livsstil jag och hunden kommer ha, för att välja en som passar mig. 
 
 
Läste en så bra mening i en hundbok om att välja hundras: "hinner du bara hem en snabbis under lunchrasten för att gå ut med din hund, för att sedan kasta dig tillbaks till jobbet - då så ska du välja din absolut favoritras i gosedjursform, och äta din lunch i lugn och ro istället" 
 
En liten chihuahua bredvid en stor irländsk varghund (en av mina favvis raser). 
 
Nu ska jag sätta mig med clinicla diagnostic häftet och läsa på inför morgondagens Ullö visit.
 
Kram kram <3
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0