Kvinna!

Hej hej!
 
Idag är det den internationella kvinnodagen! Jag hade inte tänkt så mycket på det om det inte vore för att vår lärare (Head of department) startade parasitologi labben med att säga: "eftersom det är den internationella kvinnodagen idag, kommer alla tjejer att slippa göra labb-provet denna vecka, och kommer automatiskt att bli tilldelade en 5a".
Haha underbart! Killarna i gruppen tittade med gapande munnar på honom och ba "whaaaat?".
Det är bra att vara kvinna nu alltså, och när vi kan lyckas få samma lön och vinna lika mycket nobelpris som männen, ja då är det väll jämställt.
 
Det är så mycket diskussioner om jämställdhet nuförtiden att det känns som vi har tappat själva anledningen till att vi vill ha det jämställt.
Att tjaffsa om att tjejer inte ska ha rosa och killar inte ska ha blått, jag menar.. kom igen nu!
När det blir uppror för att små tjejer har klänningar på sig så börjar jag seriöst fundera på vad det är med människor.
 
Vad exakt är det man protesterar mot egentligen? För att man gör tjejen "tjejig"? Om det är fel, är det inte ett annat sätt att säga "tjejer får inte se tjejiga ut, för det är dåligt", betyder det att det är dåligt att vara tjej?
Så för att tjejer ska få "högre status", så ska de se mer manliga ut (aka ha blå kläder, byxor och kort hår)? Nej det känns verkligen som dessa jämställdhets frågor har snurrat in sig i ett hörn. Sluta tjaffsa om färgen på barnens kläder eller om man ska kalla folk hon, han eller hen - det ska ju inte spela någon roll! Det är det viktiga!
 
Dagens dumma facebook kommentar är så härlig att jag måste få kopiera den:
Den som önskar mig "grattis" i dag, den biter jag! Du skulle väl inte gå runt och säga "grattis" på internationella AIDS/HIV-dagen, eller??
 
Ska vi verkligen jämföra att vara kvinna med att ha AIDS? Kan inte bli roligare än så :P
"Hej, jag har AIDS"
"Aa, men du, jag är kvinna"
 
Kram kram <3
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Lovisa

Åh, det förklarar översvämmingen av blommor på stan idag! Håller med dig i resten av ditt inlägg. Och Grattis då, för att inte jämföra det med AIDS!

Svar: Haha ja, ungrarna är duktiga på att fira :) parasitologi läraren avslutade med att säga "hoppas ni får mycket presenter och blommor idag, och drick inte för mycket när ni firar ikväll" ;) Tack detsamma! :DKram
Nina

2013-03-08 @ 16:55:23
URL: http://enjoylovisa.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0