Ullö - large animal clinic

Hej hej!
 
Med febrigt huvud, rinnande näsa och halsont sitter jag här och försöker få in parasitologin i huvudet till morgondagens test. Det är då typiskt att jag ska dra på mig någon infektion alltså. Meeen, det är inte det viktiga jag har att berätta idag.
 
Jag har ju varit på Ullö, skolans stordjursklinik. Fick klappa på både hästar och kossor :D. 
 
Dagen började med en bussresa till kliniken, som ligger mitt ute i ingenstans. Helt nybyggd, vita väggar och träbjälkar i taket. Lektionssalarna luktar som sovloften man sov på när man var på ridläger, blev lite nostalgisk.
 
Min grupp började med clinical diagnostics. Läraren tog in en häst i klassrummet och började sedan plocka ner en student i taget för att svara på frågor och visa olika saker på djuret inför resten av klassen. Vem tror ni blev uppropad först? Jag såklart.. "Who is Nina Egeland? Can you tell me the normal pulse of the horse, and then come down and show me where I can find it". Det gick bra men jag var lite skakig när jag skulle ta pulsen, som jag berättade för klassen, som skrattade medlidande med mig. Vi är alla i samma båt, alla känner likadant, så varför låtsas liksom. 
 
Sedan skulle jag och en tjej räkna pulsen tillsammans, jag genom att känna och den andra tjejen genom att lyssna på hjärtat. 
 
Här står jag och väntar medan hon får instruktioner hur hon ska lyssna på hjärtat:
 
Och så söta kossan
 
Därefter fick vi gå till stallarna och pröva allt själva, fanns ett gäng med hästar, en kossa och två ursöta kalvar. Gick runt med mitt nyköpta stetoskop runt halsen och min termometer i fickan och kände mig som värsta veterinären ;). 
 
 
Därefter var det paus och byte till Surgery. Vi fick hjälpas åt att ta massa röntgenbilder och sedan utvärdera resultatet. Jag fick pröva att styra maskinen en gång och ta en bild, och resultatet blev jättefint :D
 
 
Pågående endoscopy undersökning som alla fastnade vid ett tag:
 
Tillbaks till parasitologin, ett litet tag i alla fall. Sen sova och vakna friiiisk!
 
God natt <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0