Speak

Hej hej!
 
Just varit uppe på en fika hos Caroline och hennes kissemissar. Alltid mysigt att bara ta en spontan fika, så enkelt när vi bor i samma byggnad också. 
 
Idag var en kort dag i skolan. Jag gick på clinical diagnostics, alltid lika intressant! Sen immunologi som går i snigelfart, läraren började med att visa en bild på vitaduken, och sen pratade han om samma bild i en timme. Ingen risk att missa vilken slide man är på liksom. Därefter surgery, älskar känslan av att "leka veterinär" och studera röntgenbilder med klassen. Längtar till den dagen jag själv tar fram en röntgenbild som jag tagit, studerar bilden i några sekunder och sen kan förklara vad problemet är och hur det går att lösa. En vacker dag!
 
Den största skillnaden jag märker på denna termin är att det har blivit mycker mer dialog mellan lärare och elever. Innan har det varit lärarna som pratar oavbrutet och verkar knappt medvetna om att det sitter folk i rummet. Men nu ställer läraren frågor, ber oss förklara saker, bygger upp små case som vi ska ställa frågor om och sedan spåna lite om svaret. Jag gillar det!
 
Stackars liten voffsing med Perthes disease. Ser ni nått fel?
Problem med höften, på högra sidan på bilden ;) Eller för att utrycka det mer korrekt "head of femur is deformed". Drabbar små hundar. Lösningen är att ta bort femur huvudet (höftkulan) och ersätta det med låtsas ben. Mer kan jag inte :P
 
Två röntgenbilder med olika kvalite, en när hunden är nersövd - och ligger still, och en när den inte gör det. 
 
Vad mer.. Jag tappade bort min katt idag. När jag satt och läste hörde jag ett svagt jamande och ba "var är min katt". Så började jag gå runt och ropa men hon kom inte fram, blev lite stressad och började kolla i alla rum, under sängen, under soffan, började springa runt, letade i skåp, i tvättmaskinen, letade i samma skåp igen, ropade..
Sprang runt som en hysterisk mamma och förestälde mig det ena senariot värre än det andra, "tänk om Nattis sitter fast och dör innan jag hittar henne".. ja... jag blev kanske lite för hysterisk.. Hittade henne sen instängd i skafferiet, enda skåpet jag inte öppnat.. Hade råkat stängt in henne där när jag lagade mat.
Haha min puls ökade bra mycket där :P Och Nattis var helt oförstående och gick ut som inget hade hänt. 
 
Nu ska jag läsa lite inför labben i morgon :) Då jag ska till ULLÖ :D stordjurskliniken! Hästar, åhh saknar lukten av hästar! Ska se om jag får peta på en häst, i alla fall lukta lagom nära! 
 
Kram kram <3
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0