Nightshift

God morgon, höll jag på att säga. Bara för att jag steg upp nu. Hade nattskift till i morse klockan 8a.
Vi hade flera hästar, men bara två som var i kritiskt tillstånd. De skulle ha infusions med olika mediciner, monitorering varje timme och så ständig vakt såklart. 
Nu under mellandagarna är vi bara två och två under nattskiftet plus en veterinär som bara ska väckas i nödfall. 
I vanliga fall tror jag man är fyra stycken eller uppåt. 
 
Jag tycker att Mor och jag gjorde ett riktigt bra jobb att klara det själva i alla fall, och jag som aldrig varit på Ullö-skift ens.
Vi skulle bland annat tömma magsäcken på en av hästarna som förlorat all nervfunktion till mag- och tarmsystemet. Så från en slang som var instucken i  den ena av hästens näsborre och ner i magen på hästen skulle vi suga (med munnen) för att få ut vätskan. Inte det lättaste, dels för att luften som kom ut inte var den mest välsmakande luften och så behövde man en viss teknik. Mina läppar är lite småförstörda. 
Fick mig en ordenlig spark på handen av en av hästarna som kastade upp sitt framben enda upp till sin egen mule och smällde den in i min hand. Det förtjänade jag, tyckte den, när jag står och trycker in en slang i näsan på den. 
 
 
Blir en lugn pluggkväll idag, och så börjar allvaret i morgon.
 
Kram <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0