News

Heej!
 
Hemma från en heldag på Ullö. Det är alltid blandade känslor när man är där. För det första är det toppen, för att allt luktar häst, det är frisk luft och det är härligt att gå runt i stallarna. För det andra är det rena ångesten då man alltid har en risk att bli uttagen till "förhör framme vid tavlan". Då måste man stå och skämmas inför hela klassen medan läraren suckar och stönar och himlar med ögonen. Idag gick hon steget längre när hon tyckte att en elev tråkade ut henne så mycket att hon låtsades stå och skära sig i handlederna... nödvändigt? Inte riktigt.
 
Det är lite känslan från "hunger games" när man sitter i skräck och hoppas för allt i världen att ens namn INTE ska bli uppropat. Jag slapp denna gång, tack för det! Kunde pusta ut. 
 
Surgery delen är desto roligare, och denna gång fick vi göra lite praktiska saker också! Nämligen lära oss att lägga bandage! 
 
Undersökning av cardiovascular system och gastrointestinal tract
 
Bandagering i full fart, hästen har ju fyra ben, klart man ska utnyttja allihopa då!
 
Stallgången med tre uppställda hästar, alla hade fått lugnande så de skulle stå snällt medan vi hoppade runt där och lindade på och lindade av.
 
Jag med mitt fina konstverk:
 
Och så hemresa med taxi, vi orkar aldrig vänta på Ullö bussen nämligen. Såhär pigg är man efter en dag på Ullö:
 
Sen har jag en rolig nyhet att berätta som jag fick reda på igår, jag har fått sommarjobb! På bagarmossens djursjukhus! Ska bli så himla kul! :D Ska verkligen ge 110% på vilken uppgift de än sätter mig på!
 
Kram kram <3

Kommentarer
Postat av: Jenny

Jag har följt din blogg ett bra tag nu och är verkligen imponerad av dig!

Och grattis till sommarjobbet! Vet du om det anses vara svårt att få tag i bra sommarjobb i Sverige som Ungernstudent? Planen är att jag ska bli veterinär och givetvis står Ungern med på listan bland tänkbara skolor. Sen tänkte jag fråga om man kan få möjlighet att inrikta sig på tex. häst under det sista året av utbildningen, eller hur funkar det?

Lycka till med allt och fortsätt blogga!

Svar: Hej! Vad roligt! Tack så mycket :) Vissa kliniker har samarbete med Uppsalas veterinärskola, vilket såklart ger dem förtur. Men annars är det nog inte så stor skillnad. Det är många veterinärer som jobbar på klinikerna som gått sin utbildning i Ungern, som vet att den "håller måttet" så att säga.
Vad roligt, jag tycker absolut du ska söka till Budapest då också!
Man har inte möjlighet att rikta in sig på något, vilket jag tycker är positivt då vi får en bredare utbildning - både på små och stora djur.
Om du har några fler frågor angående skolan, Budapest, hur du ansöker osv är det bara att maila. Jag svarar gärna på frågor :)
[email protected]
Nina

2013-04-05 @ 10:57:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0