Uppdatering!

Halloj!
 
Åh vilka långa dagar vi går i skolan, från 8 till 4,5 eller 6. Jag och Elli håller på att fixa för fullt. Igår var vi på Ikea tills det stängde och idag fixade vi internet. Massor att göra! Jag får dock bo kvar i min lägenhet september ut, så jag tar det lugnt med packningen just nu. 
 
 
Tänkte berätta lite om de olika ämnerna vi har nu :)
 
Bacteriology - både lectures och practicals. Verkar helt okej, nästan som en kopia av virologin, och det har jag ju precis läst om så det känns lätt. Läraren verkar superbra, han pratar långsamt förklarar allting och är duktig på engelska. Inte haft practical än.
 
Animal breeding - både lectures och practicals. Samma lärare som i genetiken.. och jag kommer att dö av uttråkning. Han är så dålig. Allt han säger är typ "black horse, brown horse, with some brown and some black so its a brown black horse, chesnut or red, but we prefer chesnut, dominant loci, homozygous, black and white horse, loci, on different alleles" aa typ så. Inte en enda tydlig mening med vettigt innehåll. Hoppas det blir bättre sen, då vi börjar med raser och inte färger på djuren. Inte haft practical än.
 
Pharmacology - både lectures och practicals. Bara varit på practicals än, men det verkar superbra. Ung trevlig kille som lärare, pratar bra engelska (stort pluss). Vi var bara fyra stycken på labben, så det blev som en trevlig dialog istället för en föreläsning. Mari och jag satt där och svarade ivrigt på varannan fråga var som han ställde. Det handlar typ om olika mediciner och sådant. Mycket att lära sig, men det ska nog gå bra, våra hjärnor är så sjukt drillade vid detta laget. 
 
Här har vi några "Official medicines" eller pharmacopoeias. Fast ganska gamla, tror inte de är helt okej att använda i nuläget ;)


 
Pathophysiology - lectures och practicals (som heter laboratory diagnostis). Läraren verkar jätte kunnig men lektionssalen är som en ångbastu (inga fönster och ingen ventilation + 34 grader ute) så min hjärna lägger av att fungera efter några minuter så jag har noll fokus. Men när jag gick fram och frågade om jag kunde få alla powerpoints så var han väldigt trevlig och sa att han skulle lägga ut dem, med vit bakgrund (som jag bad om). Ämnet handlar om hur de funktionella sakerna i kroppen ändrar sig vid sjukdom. Physiology är hur hjärtat, lungorna, njuren osv ska fungera, så patho är när något är fel. Vad jag gissar i alla fall :P Labbarna har jag fortfarande inte riktigt förstått vad vi ska plugga på eller var vi ska vara, men det löser sig väll.
 
Pathology - lecture och practicals. Väldigt förvirrande med samma namn som föregående men ingen physiologi. Det är typ de morphological förändringarna. Fråga mig inte. Labbarna heter Patho - så nått känns i alla fall klart :P. Läraren verkar bra :)
 
Nutrition har jag inte haft, fasar för den lektionen. Nutrition department har rykte om sig att gå sin egen tjurskalliga väg och köra över alla elever som de vill med egen uppsatta regler.
 
Det var typ det. Nu ska jag hoppa in i duschen! Som jag har längtat!
 
Kram <3




Kommentarer
Postat av: Lisa

Även om det är jobbigt när det är för varmt Nina så skulle jag föredra det istället för 10 grader som det är här hemma!! Höll på att få en chock när jag gick ut i morse med Nalle, skitkallt!! kram kram :)

2012-09-06 @ 08:49:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0