Katter

Halloj igen!
.
Jag gör verkligen allt för att slippa läsa etologi, märker inte ens att jag börjat göra något annat tills en liten stund senare då jag förvånat inser "nej men, det här är inte etologi plugg".. Inte bra, inte bra. Men vad var det Blondinbella sa minst några dagar ledigt innan man börjar plugga igen annars blir man bakis av stress. Hmm jag vet inte om det går ihop med min planering just nu..
.
Just nu läser jag om kattens beteende (borde göra rättare sagt), och problem som uppstår med katter. Avlivning pågrund av att katten visar ett oönskat beteende är den största orsaken till avlivning står det, jag hoppas inte det gäller i Sverige.
.
Men många är väldigt outbildade när det gäller katter har jag märkt. Med hundar finns det alla möjliga kurser att gå "valpkurs", "lydnadskurs", "agility kurs" och diverse avancerade träningskurser. Många har också bättre uppfattning om varför hundar reagerar som de gör, och man anser att det är "mer naturligt". Det som händer är att vi felbehandlar katterna på grund av okunskap och de blir kanske frustrerade, oroliga och aggressiva.
.
Flera gånger har jag sett personer som "retar" katter med sina händer, och när katten tillslut säger ifrån säger man "men gud den där katten är ju jätte ilsken". Tänk om man skulle översätta det till en hund, att du driver hunden så långt att den måste bli förbannad på riktigt för att få människan att sluta. Jag har svårt att se detta hända, för många har en större respekt för en hundindivid än en kattindivid.
.
Ju mer jag ser "hundmänniskors" (nu menar jag inte alla hundmänniskor, utan bara vissa) sätt att vara mot katter desto mer ställer jag mig på katternas sida och "kattmänniskornas". Till exempel blir jag vansinnig på hundmännsikor som pratar om sina hundars jagande efter katter som en rolig syssla "åhh men han älskar verkligen att jaga katter", eller riktat mot hunden "titta en katt, den vill du jaga, vill du inte?" med en uppmuntrande hetsande stämma. Varför måste man placera in djurens värde i olika fack - viktigast först, som får göra som de vill mot de som kommer efter. Alla djur förtjänar att bli respekterade och den enas nöje borde inte bli den andras missnöje.
.
Så min slutsats är helt enkelt, lär er en katts signaler och respektera den för vad den är för inget djur är sämre än något annat. Ett husdjur blir vad människan har gjort den till, har den ett oönskat beteende så börja med att titta på dig själv vad du gör för fel (för det är till 99% sannorlikhet ditt. Den andra 1% handlar om gatukatter som tas in, om du får en traumatiserad katt i vuxen ålder osv.).
.
Och detta säger jag helt i välmening för katten, och vill inte trycka ner någon husse eller matte :)
.
Nattis tricks:
Har ni nått förslag på något annat jag kan lära henne? ;)
/Nina

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0