4e terminen

Hejsan!
Idag var jag och registrerade mig till den fjärde terminen, så nu är det igång på allvar!
.
Morgonen började med topografisk anatomi lektion. Det är som vanlig anatomi, fast mer om strukturer som man känner utifrån och dissektionerna är mer likt en riktig operation.
Därefter var det virology, som handlar om virus osv. Dagens lektion var om hur virus ser ut, metoder hur man ska kunna se vad det är för virus och sådant. Senare kommer vi läsa mer om de olika virus typerna och lära oss namnen på dem.
.
Alltså kolla bara på detta lilla monster, med icosahedral head och helical tail, man ser ju att den är ond! Som i filmer när en galen elak man sitter där uppe i "huvudet" och styr den stora roboten som klampar ner staden. Om ni förstår vad jag menar :P?
.
Därefter var det topografisk anatomi igen, fast denna gång praktisk. Det var faktiskt riktigt roligt! Först dissikerade vi örat, man skulle följa örkanalen och hitta nerverna runt omkring, dela mellan external och internal
ear och lite annat smått och gott.
Sen var det Inguinal ring som skulle hittas. Man tror att man vet var det är och allt, men jag kan säga att det var svårt att veta var man skulle börja när det var massa päls på hunden (vilket vi inte brukar ha). Men det är kul att lära sig ett mer "verklighetstroget ingrepp".
Sen skulle jag titta på hjärtat och lungorna. Detta har vi gjort förut, men istället för att bara klippa upp en massa revben så fick vi nu bara öppna en smal glipa mellan två revben och sen hitta alla strukturer från den öppningen. Tyvärr är det så att många människor blir ganska egoistiska om sin plats, alla vill se och ha bästa utsikten  över hunden, eller gärna få göra hela dissektionen själv. När jag har dissekerat något erbjuder jag mig alltid att förklara för de andra allt jag har hittat osv. Men man tänker olika. Så efter några frusterade försök att få kontakt med "hjärt och lung dissektions gruppen" så tog jag och en annan norsk tjej en egen hund som råkade vara ledig och gjorde allt själva. Jag hann gå igenom allt och till och med ställa mig och anteckna efteråt. Så lyckad lektion helt enkelt :).
.
Nu ska jag plugga med min studiekamrat Nattis, och sen ska jag ut och äta med svenska tjejerna i min klass för att fira den andra Nina som fyller år idag.
.
Nattis vägrade att låta bli min penna, så nu har hon fått en egen penna som ser ut som en spruta. Är man veterinärstudent-katt så är man ;)
Hon har också lagt märke till att bästa sättet att få uppmärksamhet är att ta något som jag behöver använda ofta, som mitt sudd :P
Kram <3

Kommentarer
Postat av: J

häftig penna... ;)

2012-02-13 @ 23:05:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0