Smådjurs kliniken

Hej hej!
I väntan på min biokemi labb (som jag är jätte nervös för eftersom jag ska hoppa in i en annan grupp med en annan lärare) så tänkte jag att jag kunde berätta lite om igår.
Då var jag på smådjurskliniken under hela dagen för att se hur det gick till där, precis som vi gjorde på stordjurskliniken. Det var verkligen spännande :) vi var fyra stycken, en tjej från libanon, en tysk och en irländsk kille och så lilla jag.
Vi började med att se kastreringar och en sterilisering. Jag har aldrig varit med på det förut så det var kul att se även om det är en "så enkel operation". Bara känlsan att få sätta på sig masken för munnen, sätta in håret i en sådan där mössa och kliva in i ett rum där det står "SURGERY" på dörren gör mig alldeles pirrig :P Magisk känsla :P
Sedan fick vi lite rundtur av en 5e års student (tur att de finns på skolan och vet hur de är att vara nybörjare och bara bli inkastad på en klinik utan att veta var man ska ta vägen och känna sig allmänt ivägen). Skolans klinik är verkligen enormt stor. Jag hade tänkt mig typ en liten klinik med några få rum där de kunde ta emot patienter. Men det var som en stor labyrint där inne, med rum överallt och massor med häftiga maskiner som jag ville pilla på.
Vi fick hälsa på några av skolans blod-givar djur. Tycker lite synd om dem eftersom de bara är där för att lämna blod. Men de verkar bli väl omhändertagna av alla studenter så de såg inte allt för ledsna ut.
Där efter gick vi över till en mindre byggnad där de hade mer exotiska djur som ödlor, sköldpaddor, fåglar och diverse gnagare. Måste vara intressant att hålla på med sådana djur. Verkar dock avancerat med all nedsövning osv. Vi träffade en ungersk tjej där som frågade vad vi tyckte om budapest som stad. Har alltid svårt att svara på sådant, även till svenskar. Alla vill liksom höra "åh det är så fanstastiskt, så fin stad och det känns verkligen som en häftig upplevelse att vara där". När jag egentligen vill svara "det är ett helvete och jag har aldrig varit på en plats med så otrevliga människor och så illaluktande luft". Jag försökte därför förklara för henne på ett trevligt sätt att det var svårt att kommunicera med ungrarna osv. Hon förstod vad jag menade och sa att hon var ledsen att folk hade den uppfattningen om ungern.
Där efter fick vi se en cool ögon operation! Vi blev till och med erbjudna att gå fram och kika ner i mikroskåpet som veterinären tittade i för att få se exakt hur det såg ut. Vet inte vad det var, men det såg spännande ut :P
Japp, det var den dagen. Längtar tills jag själv står där vid operations bordet och göra en egen operation!
Ha det bra <3
Kram

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0