Andas

God kväll :)

Idag har vi pratat om andingen på physiology lektion. Vår physiology lärare påstod att vi egentligen inte är så stort behov av syre, utan vår anding är mer styrd av koldioxid. 
För att bevisa detta gjorde han ett experiment med klassen. I en och en halv minut skulle alla i klassen andas så mycket de bara kunde, alltså ta så djupa andetag det gick, allt vad man kunde in och sen ut. Efter detta så skulle man inte andas om det inte kändes nödvändigt. 

Resultatet av denna övning blev ett högljutt flåsande av hela klassen (det lät som att folk skulle förbereda sig på att föda barn eller hade sprungit 1 mil och var kraftigt överviktiga). Därefter slutade alla andas, och ingen hade något behov att ta in syre, detta på grund av att vi saknade koldioxid i kroppen. Så helt enkelt, syre är inte så viktigt :P

Jag kunde själv inte genomföra övningen för efter lite mindre än en minut började jag känna mig svimfärdig och var tvungen att sluta direkt och luta mig tillbaks för att inte försvinna bort. Det var lite tråkigt.. men om ni vill kan ni ju pröva det, det var i alla fall coolt ;)

Därefter diskuterade vi fåglarnas andningssystem och vi fick veta en liten rolig sak. När fåglar andas in och sen ut, är det inte samma luft som du drar in som kommer direkt tillbaks.
SÅ: om en fågel skulle röka, så skulle den först ta ett bloss, sedan andas ut en rökfri luft. Inte för än nästa ut-andningen skulle det komma rökluft.
Så om en fågel ville vara dryg och blåsa rök på någon så skulle den behöva andas en gång i mellan, och sen blåsa rök i ansiktet på den andra.


Nu ska jag lägga mig i sängen och andas den speciella Nina-dagen-innan-prov andingen, det vill säga hyperventilering. Anatomi prov i morgon... usch usch, jag är inte alls redo för den!

Natti natti <3

Kommentarer
Postat av: D

Både koldioxidens påverkan på andningsdriven samt fåglarnas andningsfysiologi stod i dina papper du hade på påsken här i Sverige.

Sen skulle jag nog vilja påstå att vi behöver syre för att överleva men att kroppen känner av när koldioxidnivån ökar då detta är en indikator på bristande syre. :) Vi behöver inte koldioxiden mer än syret :)

2011-05-03 @ 06:38:19
Postat av: Nina

Nej för om vi har massa koldioxid men inte något syreså dör vi också, men det var inte min poäng ju.. :)

2011-05-03 @ 09:41:44
URL: http://ninasanatomy.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0