Gästbloggare: Peter!

Hej.

Första gången man skriver ett blogg inlägg... Hmm, vad ska man skriva? Helgen har varit sjukt härlig! Världens finaste älskling har gjort frukost till mig varje morgon och behandlat mig som en prins. VIP bio och badhus med flera promenader i parken har varit jätte bra! Nu har jag inte tid mer... Ska försöka hinna med mitt plan till kalla sverige!

Dagens kluring (riktad mot Danne som hade lite svårt med förra).
Du har tio påsar framför dig med okänt antal kulor i vardera. I en påse väger alla kulorna 3gram mindre än i de andra påsarna där de väger 20gram var. Hur ska du med hjälp av en vägning på en våg som mäter i gram veta med 100% säkerhet vilken av påsarna som kulorna väger 3gram mindre?

/Peter


Kommentarer
Postat av: D

Hej Peter. Vet inte om detta blir rätt men vi testar: Du ger varje påse nummer.

Påse 1 - Ta en kula

Påse 2 - Ta två kulor

Fortsätt så till påse tio där du tar 10 kulor.

Detta borde totalt bli 55 kulor.

55 kulor multiplicerar du med standardvikten på 20 gram (55*20=1100).

Ta skillnaden mellan vågresultatet och 1100 och dela med 3. Svaret bör vara påsens nummer.



Korrekt?



Din tur Peter.

Hur länge måste en Civilekonom jobba med yrkets jämförelseinkomst för att tjäna igen sin förlorade arbetsinkomst ackumulerad under studietiden?

2011-03-15 @ 22:37:14
Postat av: Peter

Om du skulle kunna specificera din fråga lite så skulle det vara lättare för mig att svara på det du vill ha svar på. Enligt Statistiska Central Byrån så finns lönestatistik för Civilekonom, ospec så jag får väl ta det i det här fallet.

Civilekonom, ospec tjänar i snitt 24300 mellan 18-24 och 40400 mellan 25-39.



Förlorad arbetsinkomst under 3 års kandidatstudier + 2 år master(då jag ej läser just civilekonomprogrammet så kan jag inrikta mig mot vad jag vill bli under tiden):

Ålder 18-23: ca 24300 i månaden

För enkelhetens skull så räknar vi utan löneökning eller bonusar och att jag skulle fått lika mycket varje månad i tolv månader om året.

60 * 24300 = 1458000



Efter utbildning och förutsatt att jag får jobb direkt så borde detta vara intjänat efter

1458000 - 24300 - 40400x = 0 => x = 35,49

35,49 + 12 = 47,49 månader



Detta förutsatt att jag inte får någon inkomst under studietiden.



Vet dock inte varför du vill veta detta då en ekonomie kandidat + master(där man kan välja inriktning) kan leda till olika inriktningar som civilekonom. Det finns nämligen. tro det eller ej, olika inriktningar inom finansvärlden! Fast du kanske funderar på att byta yrke? Vet nu inte vad just du tjänar men enligt SCB så är medellönen för en kiropraktor 26300 mellan 25-39 så det kanske skulle kunna vara ett alternativ då samma ålder för en civilekonom tjänar 40400.



Vet ej om jag råkade sväva ut eller om jag inte besvarade din fråga korrekt men jag hoppas att mitt svar är okej.

2011-03-16 @ 21:35:01
Postat av: Daniel.

Din beräkning är troligen korrekt och jag noterar även att jag träffade nån känslig nerv angående civilekonomer :)

Är säker på att ni tjänar betydligt mer än oss fattiga kiropraktorer :) Om jag ändå vetat att SCB förde statistik så skulle jag kanske valt annorlunda :) Tur att SCB har fel och skatteverket rätt :)

2011-03-16 @ 23:46:10
Postat av: Peter

Nej verkligen inte, ville bara förklara hur det ligger till :) mjo SCB har förmodligen fel i många fall då det är ett värde som visar medelinkomsten. Finns säkert kiropraktorer som tjänar mer än civilekonomer även om medel visar motsatsen :)

2011-03-17 @ 18:21:27
Postat av: Daniel.

Haha :)

Intressant att medellönen är 26300 för ett yrke med ingångslön på 28 000 direkt efter examen :)

Är nog viktigt att inte fokusera allt för mycket på lönen då man ska syssla med yrket i ett antal år.

2011-03-17 @ 22:14:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0