Andra wildlife lektionen, och några funderingar

Hallå där :)

Nu är jag hemma från min andra lektion i wildlife. Idag handlade det om populationer. Hur man mäter hur många djur det finns på ett område, olika tekniker och varför man gör det, hur olika arter påverkar varandra och så vidare. Det var intressant. Men jag har bara lite funderingar.

För att kunna se hur gammalt ett djur var kunde man kolla tänderna. Ni vet hur man ser hur gammalt ett träd är? Med att räkna antalet ringar. Det går att göra med djurens tänder också. Problemet är att detta inte är hundra procent riktigt, så för att kunna se hur precist ditt värde är kan du ge djuret antibiotika. Antibiotikan stannar kvar i kroppen, och du kan därför efter exempelvis fyra år kolla hur många ringar som har växt sen du gav antibiotika. Är det då fyra ringar till, jag då stämmer mätningen. Vår lärare hade gjort detta på rådjur som ett experiment.

Som tur är var det inte bara jag som reagerade på detta. Ge antibiotika till höger och vänster bara sådär, utan reglering? Någon som hör varningsklockor? En tjej räckte upp handen och frågade "vi i Sverige har mycket regler och debatter kring antibiotika användingen, hur kommer det sig att man använder det bara sådär?". Läraren svarar "varför har man det för? Jag ser ingen risk med att använda antibiotika".

Ursäkta mig vad sa du sa du? Det kallas resistens har jag hört! Det är ju just detta som är problemet, folk ger ut antibiotika i fel mängder och utan kontroll. Snart kommer det inte fungera lika bra längre..

Nästa intressanta sak är märkningen av vilda djur. Jag menar, visst är det bra att kunna hålla koll på djurens beteenden, vanor, antal osv. Men kanske vi går liiite till överdrift. Finns ju inte ett lejon nu förtiden utan ett halsband. 


Så det var detta jag ville säga :)

En lite kul grej bara :P eller pinsam.. 
Läraren säger att de har startat ett program för att rädda de utrotningshotade "eagles" i ungern. 
I Ninas hjärna: "hmm varför skulle de vilja ha kvar iglarna, det är ju inte speciellt viktiga, ganska äckliga är de ju också". 
5 sekunder senare "herregud! Det är eagles Nina inte iglar.. ". Min hjärna är lite långsam ibland.

Hoppas ni haft en bra dag :) 
Kram kram


Kommentarer
Postat av: lisa

haha Nina då :p men hjärnan hänger inte alltid med, oftast e det väl tvärtom :p lite läskigt där med antibiotikan!



kram

2011-03-03 @ 19:44:54
Postat av: Nina

Haha jag vet :P jag har mina blond moments ;) Din hjärna måste i alla fall vara 100% med för du har ju KÖRKORT nu :D



Kram kram <3

2011-03-03 @ 22:14:20
URL: http://ninasanatomy.blogg.se/
Postat av: Nina

Föresten blev min verifera kod "Musical" på den kommentaren, saknar London!



Är det bara jag eller får ni också trycka på "försök med annan text" typ varje gång. Det är ju typ svårt att se vad som står för ord :P



Kram igen :P

2011-03-03 @ 22:19:48
URL: http://ninasanatomy.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0