Anatomi 3 dissection

Hej hej!
Nu är jag riktigt nöjd alltså! I morse hade jag anatomi final dissection och jag stod (översättning på svenska: jag klarade det!). Man skulle dissekera fram ett slumpmässigt topics som innehöll blodådror, nerver, muskler och ligament. Dock innehöll mitt topics bara de två första. Jag hade nerverna och blodådrorna i halsen och en bit upp på huvudet.
.
.
Vaknade kl 3 i natt av att det känndes som jag behövde gå upp och spy. Kändes som att jag skulle svimma hela morgonen när jag gjorde mig i ordning och begav mig till anatomi dissektions rummet. Där blev det en lång väntan! Många ville komma in så fort som möjligt och få det överstökat. Så trots att jag var där 20 i nio blev det inte min tur för än efter 11 någon gång. Plågsam nervös väntan kan jag säga. Och det hjälper inte att alla andra också är nervvrak :P
.
.
Här var den fruktade dörren som  alla stod och stirrade med skräckslagna ögon mot så fort någon gick ut eller in. Det var lite "påväg-till-sin-egen-avrättning känsla".
.
.
Men allt gick bra där inne :) jag hittade allt det jag skulle och jag fick inte ens göra klart dissektionen innan läraren tyckte att han hört tillräckligt. Var dock så nervös att jag råkade säga en helt knasig sak. Vid käken har man en muskel som heter digastricus som jag var tvungen att skära av för att kunna fullfölja mitt topics. Och Ference som förhörde mig frågade "vilken muskel har du skurit av?" jag svarade kvickt "m. gastrocnemius" vilket är vad-muskeln - alltså på bakbenet. Och Ference ba ".. och jag frågar igen, vilken muskel har du skurit av?", "jag menade digastricus!" ropade jag ut med ett nervöst skratt.. Jaja små misstag får man göra.
.
.
.
Sen väntade jag in de andra och beundrade de fina prydnads sakerna de har lite överallt i skolan, denna är särskilt söt :)
.
.
Ellinor, Caroline och Mari gjorde också superbra ifrån sig. Så privatdissektionerna hos Örs och Omar var i alla fall värt det :)
.
.
Det var min tredje final denna termin och också min tredje 5a :)
.
Kanske var "mamma mia" filmen och svenska godisbilar den perfekta uppladdningen.. Får fundera lite om jag verkligen ska byta ut "hyperventilera i fosterställning" mot den metoden.
.
.
Ellinor, Caroline och jag gick till paprika och firade med en god lunch. (Caroline är fotograf, och glömde ta kort på henne sen, förlåt förlåt)
.
Sen har jag städat lägenheten när jag kom hem, det såg för hemskt ut alltså. Men snart måste jag sätta igång med anatomi final oral plugget, 100 topics för gamla Hajos på onsdag. Inte supertaggad precis, men julen närmar sig i alla fall :D
.
.
Kram <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0