Regn, regn och åter regn..

Så var första skolveckan slut, många lektioner, människor och nya intryck.

De har regnat konstant sen igår, vägarna har svämmat över och hela staden är fylld av gående små svampar som försöker undvika regnet.

Just nu är jag på lite dåligt humör, har varit sjuk sen igår och lite saker idag har gjort mig irriterad.
Om jag ska uttrycka det som man skulle lära barnen på dagis att uttrycka det "jag älskar inte det här landet, jag älskar inte det här landets invånare och jag älskar inte det här vädret". För det första är jag trött för att jag är sjuk, eller jag är inte sjuk sjuk. Men pågrund av att jag inte sovit på nätterna och pluggat och stressat på dagarna har jag värdens huvudvärk på dagarna och feber på kvällarna. Så idag blir det till att stanna hemma trots att det är fest på Dokk Beach :(

Men innan jag gick hem för att börja med min tröst-laga-mat procedur skulle jag köpa ett busskort. Människorna i Ungern är så ohjälpsamma alltså! Två dryga killar satt och sålde biljetterna. Ebn av dem gav mig fel biljett och ett pris som inte stämde. När jag frågade om det var rätt satt han där och flinade med sin kompis. Jag blev irriterad och bad honom ilsket att förklara för mig, då blev han röd i ansiktet och fixade min biljett i alla fall.. 

Sen badade jag hem till min lägenhet, och nu är jag mitt uppe i matlagning. Ugnspankaka och flygande jakob är det som ska göras. Perfekt mat att ha klart i kylen och frysen. Eller som recept sidan sa "perfekt för stressade småbarnsföräldrar" :P

Okej lite snabbt om alla lektioner nu då.
Anatomy - bra lärare, spännande föreläsningar och helt enkelt ett underbart ämne.
Chemistry - svårt och mycket att få in, men bra lärare. Han var dock väldigt besviken på oss efter att ha rättat proven.. "Så det blir att repetera grunderna en del" sa han med en djupt besviken röst. Labbarna verkar läskiga, man måste förebreda sig långt innan och under lektionen kommer lärarna ta ut en och en av eleverna och fråga saker om labben som man hade veckan innan, typ formler eller tillvägagångssätt osv.
Biology - typ samma som man hade på gymnasiet, kvinnlig lärare som inte andas mellan meningarna. Ingen antecknar för allt finns på internett. Fick en liten chock idag när jag sag att Sunniva satt och skrev av en lång lista som stod på tavlan, men såg sen att det var en köplista vad hon skulle handla efter lektionen. Hon bortförklarade det med att påstå att hon hade dyslexi.
Histology - samma lärare som i biologin, det kan säkert bli ett intressant ämne, det handlar om vävnader i kroppen.
Zoology - hade första lektionen idag, mycket bra och tydlig lärare. Kursen verkar intressant, och sverige nämns hela tiden tack vare att vi har gjort många upptäckter och artbestämt många djur och växter ;) Dock så misslyckas 90% av eleverna vid första tentan... hjälp..
Biophysics - var ska jag börja, kanske världens sämst och jobbigaste ämne. Läraren pratar... jag vet inte om han pratar på engelska eller ungerska, det går tyärr inte att höra någon skillnad. Han skrev upp 20 formler på tavlan med konstiga tecken, och jag vet inte vad lektionen handlade om. Error sa han i alla fall flera gånger. Jo tack..
Botany - har vi nästa vecka..


Nu har jag förstått med schema också, på måndagar och tisdagar är alla lektioner "practicals" dvs att man är med och gör saker på lektionerna. Typ "labbar". Resten av dagarna är det föreläsningar i de olika ämnerna.

Nu ska jag fortsätta med min matlagning, och sen lite städning och pluggande.

Hugs

Kommentarer
Postat av: sanna höglund

Hej Nina!



Spännande att läsa om dina äventyr. Vi förstår dock att det är både roligt men också tufft. Man blir också oerhört nyfiken på hur det faktiskt är att leva i Ungerna för vi förstår att det på många sätt är helt annorlunda. Vad kul att du tycker så mycket om anatomikursen. Jag förstår att det är jätteintressant att förstå hur alla dessa pälsklädda varelser också fungerar inuti.



En liten nyhet från oss är att vi blivit med en dvärghamster som heter Elvis. Han är jättemysig med sin vita mage, skära tassar, stora kinder och enorma svartblå ögon. Du vet, vi är bättre på smådjur....



Till helgen åker vi ut till landet och ser förhoppningsvis av Kerstin, Terje och Jens. Vi får väl också se om kattungarna är kvar.



Vad jag förstod sist av Kerstin så kommer du hem någon vända här under hösten i alla fall.



Stora kramar!



Höglunds



Höglunds

2010-10-07 @ 17:01:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0