Privat dissektion

Hejsan!

I morse steg jag upp kl 6.00, gjorde klart min lunchlåda, fixade i ordning mig och begav mig till Mari och Karina. Vi åkte sedan vidare till djurkliniken där vi skulle ha vår privat dissektion.


Det var en absolut lyckad dag! Men trött blev man. Det började med att han som skulle visa oss dissektionen kom in med en stor svart säck, som han skakade ur innehållet från på en bord. Ut kom en sådan där liten jakt hund som var vit med bruna fläckar. Det blev liten chock först, dessutom hade den fortfarande halsband på sig vilket jag tyckte var lite jobbigt att se. Hunden hade varit med och jagat och blivit träffad av misstag. Stackars liten! Sen började dissekeringen som varade i 6 timmar! Bara en kort rast fick vi för att kunna stoppa i oss lite mat och dricka. 

Det var en jätte bra dissekering, och han var mycket duktig. Han gjorde det "helt i min smak", för han hade ordning runt sig, allting skulle se snyggt ut (och inte som en enda röra som jag blir tokig på när alla elever dissekerar). Han pratade långsamt och lät oss vara med och visa muskler osv. Jag blir som vanligt jätte ivrig och kan inte låta bli att slänga ur mig svaren utan att låta de andra få chans att svara..

Efter det skulle vi dissekera själva. Men det hade blivit något fel, så istället för en hund hade han bara två katter åt oss. Först tyckte jag det var jobbigt, katter känns på något sätt jobbigare än hundar. Kanske är det för att jag tycker bäst om katter, eller att jag har vant mig med att se döda hundar. Det är inte själva grejen att de ser äckliga ut eller något sådant, det jag inte klarar av är den där stelheten. Hur de blir så stela när de är döda. Okej nu vill ni nog inte veta mer.

Dock under vår egna dissektion fick vi "hjälp" av en tjej där, en elev som går inaktivt år nu. Och hon gick mig på nerverna som bara den. Kunde inte hjälpa att bli förbannad när hon stod där och försökte undervisa oss fast vi ville göra själva. När hon sedan också förklarade fel var det sista droppen. Slog ner min skalpell i bordet och backade där ifrån, med en ilsken suck. Dissekerade en stund till i alla fall efter det, och försökte ignorera den äldre elevens sjuhundrafemtio tips inför provet (som hon själv fått göra om flera gånger, och det var så hemskt och man blev så nervös att man inte kunde andas och det var helt förskräckligt helt enkelt.. ja men nu blev jag lugnare) Sen skulle Mari och jag en vända förbi ikea och köpa pepparkakor (det är ju första advent). På vägen hem gick jag och proppade munnen full med svenska gifflar så att ingen dum mening skulle slinka ur min mun för att jag var så irriterad.

Nu har jag sovit en timme och vill fortsätta sova. Men ska se om jag orkar göra något skolarbete först. 

Kram kram 

Kommentarer
Postat av: lisa

kan inte riktigt förstå hur man kan bli så glad över att dissikera :p men härligt att du tycker att det är så kul :)

såg längre ner att det hade kommit snö!! :)



kram

2010-11-29 @ 12:02:23
Postat av: Nina

Haha jag vet, det låter sjukt. Men man blir liksom lite hjärntvättad :P man tänker bara på hur intressant det är och vill bara lära sig mer.



Ja, men snön är nästan borta nu :( bara lite kvar. Hoppas det kommer mer!



Kram <3

2010-11-29 @ 21:16:07
Postat av: Lillebror

Mätte snön på verandan och det var 50 cm, det är typ mycket!!! du ska få se när du kommer hem :)

2010-11-29 @ 22:36:59
Postat av: Anonym

Vill se, vill se, vill se! :D Shit asså, 50 cm, det är nästan längre än dig Jens. Kommer du fram i snön :P



Kramar

2010-11-29 @ 23:05:19
Postat av: Tonie

Haha det har snöat här i flera dagar nu, det är helt knas! Jag älskar snön! :D

2010-11-30 @ 01:22:11
Postat av: Tonie

Post scriptum.

Det verkar inte så farligt att dissekera, men jag skulle också haft svårt för katter.. De är mer.. Jag vet inte, inte det att de blir stela när de dör, snarare det att de är så pass små och "oskyldiga"(de är ju hyfsat bra jägare liksom)

Och för att de är gulliga, men mest har nog storleken betydelse!

Tog du inga bilder? Du skrev ju det i förra inlägget och jag stålsatte mig lite innan jag läste bloggen igen, men nee.. Haha

Jag tänkte gå ut i snön imorgon och ta lite bilder, om jag får några bra (och om det fortfarande snöar) så kan jag skicka dem, mest för att försöka göra dig lite avundsjuk :)



Kram!

2010-11-30 @ 01:27:51
Postat av: Nina

Nej inte så farligt, om man inte skär sig själv (läs nästa inlägg..). Vi fick inte ta bilder, han sa att extrema djurvännner skulle bli för upprörda om de kom ut på internet.



Jag vill jätte gärna ha bilder! Skriv ditt namn på dem så kan jag lägga upp dem på bloggen :) kommer troligtvis bli avundsjuk ja ;)



Kram

2010-11-30 @ 12:35:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0