Som vanligt

Sova, promenad i parken, skolan, plugga, sova, promenad i parken, skola, plugga.. så ser mitt dagliga schema ut nu för tiden. Och det händer inte så mycket som är roligt att skriva om här på bloggen.

Anatomi lektionen idag handlade om fåglar, ben och muskler som är speciellt för fåglar. Lite tråkigt kanske, och inte minst förvirrande då benen sitter helt fel! Men men, det ska väll gå det med. En rolig sak med fåglarnas fötter är att om man tar nummret på en digital och plussar med 1 får man antalet phalanger i det "fingret". Okej hur ska jag förklara det här..

Vi människor har 5 fingrar, 5 digits. Och varje finger är uppdelat i 3 små delar, 3 phalanger.
Alla våra fingrar ser alltså likadana ut inuti (med undantag för tummen, som vi inte bryr oss om just nu).  Fåglarnas första finger har två uppdelningar, deras andra finger har tre, deras tredje har fyra och deras fjärde har 5 uppdelningar. Så varje digit + 1 blir antalet phalanger. 

Någon som hängde med där?

Idag har jag haft mitt egna lilla julmys. Bakade mjukpepparkaka :) så det luktar jul i hela lägenheten nu. Tänkte göra te också, men kom inte så långt, han äta upp pepparkaksskivorna först :P



Kram på er <3


Kommentarer
Postat av: Daniel.

Nu är det dags för att retas igen.

Om alla våra fingrar har tre falanger, det är väl ditt påstående? Om vi säger att alla våra fingrar har tre falanger.

Vad är då tummen? Den har ju endast två falanger, vad är tummen för något om inte ett finger? :)



Jag vet att detta var onödigt långt för att ställa en fråga jag redan vet svaret på. Men sån är jag ! :)

2010-12-08 @ 21:15:02
Postat av: Lillebror

Kan inte du komma hem och baka en sådan kaka till mig :)

Den såg jättttttttte god ut

2010-12-08 @ 21:47:32
Postat av: Nina

Meeh jag som ville vara duktig att förklara, trodde vi såg likadana ut som hundarna. Då har jag lärt mig något nytt då. Är du inte glad att jag läser om fåglar Danne?



Haha visst Jens, eller så ber du bara mamma laga.



Kram kram

2010-12-09 @ 07:45:49
Postat av: Daniel.

Med din studietakt måste jag skynda mig. Snart vänder det och du piskar upp mig istället. När det händer tycker jag vi växer upp och beter oss moget. Inget mer djävulskap ok?

När du kan mer än mig, när du gasar om mig. Då lägger vi ner? Jag röster för det förslaget !



ps. Du har levt ganska länge nu, du bör vara medveten om att vi inte ser ut som hundarna.

- Ingen svans

- Mindre päls

- Färre ögonlock



Sköt om dig tjejen.

2010-12-09 @ 09:24:58
Postat av: Nina

Nej du skämtar!? Har vi ingen svans? Aldrig tänkt på faktiskt. Men måste tyvärr berätta att jag hade fel även på hundarna. Mari och jag kollade upp det, och hundarna har också en mindre phalang på "tummen", så helt fel av mig tyvärr. Konstigt att de aldrig sagt något om det.



Längtar tills den dagen jag vet EN sak mer än dig..



Ha det bra :)

2010-12-09 @ 13:12:09
Postat av: lisa

såg riktigt gott ut med pepparkakan!!!! sitter själv och äter hårda vanliga pepparkakor men dom är nog inte i närheten av så god som din är ;) du får baka en sån här hemma sen, inte långt kvar tills du kommer hem nu :)



kram kram

2010-12-09 @ 17:07:28
Postat av: Daniel.

Du är rolig du Nina. Men som tidigare nämnt, när den dagen kommer så kräver ner ned stridsyxan och mognar till tycker jag. Finns ingen anledning att jävlas med varandra.

2010-12-10 @ 05:23:27
Postat av: Daniel.

Jag ser nu att jag har skrivit fel.

I andra meningen skriver jag "när den dagen kommer så kräver ner ned" det jag menade att skriva var "när den dagen kommer så gräver vi ner".



Jag vet att detta var enkelt att förstå ändå, men jag ville bara vara tydlig. När det gäller dig vill jag alltid vara tydlig, med tanke på att du naivt trodde vi hade svans.

Det är inte fullständigt fel, vi har en svanskota (Coccygis) vilket består av 3-5 fuserade kotor. Den viftar dock inte fram och tillbaka på mig när jag blir glad. Kan dock bara tala mig själv, viftar din?

2010-12-10 @ 08:25:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0