Privat dissektion 2

Hejsan!

Jag har sjukt ont i huvudet, så detta blir ett kort inlägg. Var i alla fall på dissekering idag. Det var helt okej trots att jag tyckte vår förra "lärare" var bättre.

Vi fick även dissekera själva ordentligt denna gång :)


Eftersom vi började 8 och var klara 17 kan jag säga att mina fötter, hälar, knän, höfter och min rygg värker.
Men det är helt klar värt det.  

Jag dissekerar stifle joint med Karina. Fotograf: Mari
  

När jag kom hem åt jag pannkakor med svensk blåbärssylt, det var helt underbart gott!

Nu ska jag nog vila mitt stackars huvud.

Hugs <3


Kommentarer
Postat av: Daniel.

Ser ut som en knäled, fast ändå inte :)

Stifle joints har väl enbart fyrbenta djur va? Nu har du chansen, rätta mig! :)

2010-12-12 @ 11:44:05
Postat av: Nina

Haha fortfarande så har jag inte läst människo-anatomi. Men människan har ju patella, och de måste väll vara massa viktiga ligament där omkring, så varför skulle inte stifle joint finnas?



Vet du om peroneus longus går till 4th tarsal? (om den finns på människan) Böckerna och lärarna säger olika.

2010-12-12 @ 17:57:22
Postat av: Lillebror

Vad är det för djur? ser ut som en apa...

2010-12-12 @ 20:41:52
Postat av: Daniel.

Vet inte riktigt vad du menar 4th tarsal. Tarsal är ju en samling av 5 benstrukturer. Peroneus longus har fäste på lateralsidan av foten, metatarsale 1 och cuniforme 1 (kanske detta är din 4th tarsal?).



Vi sa aldrig 1th, 2th utan vi sa t ex cuniforme 1,2 eller 3.

2010-12-12 @ 23:45:57
Postat av: Nina

Hmm, jag vet inte.. asså vi räknar de tre första som calcaneus, talus och centrum, (osäker vad den heter). Och sen raden under som 1,2,3,4 tarsal.



Men okej, jag säger 4th tarsal, men vissa lärare säger att det är fel. Men böckerna säger att det är så. Blä..

2010-12-13 @ 11:16:44
Postat av: Daniel.

Ok, nu förstår jag din terminologi (tror jag).

m. pereoneus longus har inte sitt fäste på något annat än cuniforme 1, metarsale 1 och lateralsidan av foten. Det den dock gör är att den långa senan sträcker sig över lateralsidan av calcaneus samt coboideum. Muskeln "sträcker" sig från lateralsidan på underbenet bakom laterala malleolen sen anteriort förbi calcaneus under processus trochlearis för att sedan fortsätter fram lateralt om cuboideum för att sedan fästa på metatarsale 1. Om jag inte mins detta fel. Rätt viktig muskel ur ett biomekaniskt perspektiv.

Men den har inte sitt fäste på någon av dessa du kallar 4th tarsal utan den långa senan bara sträcker sig lateralt förbi dessa.

2010-12-13 @ 19:23:18
Postat av: Daniel.

1. Calcaneus

2. Talus

3. Navicular

4. Medial Cuneiform

5. The Intermediate Cuniform

6. Lateral Cuneiform



Alltså Ja.

Peroneus profundus fäster på 4th tarsal = Cuniforme 1.

2010-12-14 @ 13:57:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0