1 december :)

Hejsan!

Idag är det första december ja, det första man tänker på är självklart chokladkalendern, första luckan får nu öppnas! Varför har inte jag någon? Får köpa en i slutet av veckan helt enkelt.

I morse när jag gick till skolan snöade det, och det har fortsatt hela dagen :) till och med vädret vet att vi närmar oss jul. Trots att tanken på att vi är så nära jul gör att jag får en klump i magen på grund av att jag ska ha hunnit göra 3 stycken slut tentor innan dess, usch!

Den stora statyn hälsade mig välkommen när jag kom in på skolan, med lite snö på sig!


Sista lektionen idag var anatomi, och det var en ganska värdelös lektion. Vi gick igenom hur en häst skrittar, travar och galopperar. Känns som att de som vill bli veterinärer borde veta sådant basic som hur hästen flyttar fötterna.

Dessutom skrev läraren något konstigt på tavlan under lektionen. Han påstod att skritten var en diagonal rörelse och traven en parallel.

Nu ska jag förklara hur det fungerar för de som vill höra. Skritten är alltså fyrtaktig, ett ben i taget. Den lyfter först höger bak, höger fram, vänster bak och sedan vänster fram. Visst är det en sorts diagonal rörelse också, men det är inte så jag tycker man borde tänka den som. Traven är tvåtaktig och är en diagonal rörelse där hästen lyfter vänster bak och höger fram samtidigt, och sedan höger bak och vänster fram samtidigt. 
Visst kan en stel (islands)häst få in grisepass och göra något konstigt parallelt mönster, dock vet jag inte om det ska läras ut som "den riktiga" gångarten. Galoppen är tretaktig. Så, ville bara säga min åsikt. Jag kan ha fel :)

Tog lite härliga bilder utanför anatomi salen i alla fall










Sitter nu och dricker jordgubbste och äter pepperkakor, mysigt! Men snart måste jag börja plugga, mindre mysigt :P

Hugs <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0