Etik och moral

Hejsan!
.
Så var biokemi labben övar för denna vecka och jag kan gå tillbaks till normal puls och andning. Denna vecka höll vi på med levande kaniner och mätte blodsockret och olika horomoner som påverkar det.
Förutom att min grupp var som tafatta tröga hönor så gick det väll skapligt bra. Trots att kemi inte är mitt starkaste ämne så kände jag mig mest behövlig i den där gruppen, om jag inte skulle tagit över alla mätningar och så hade den där gruppen haft en död kanin och inga resultat att skriva upp.
.
Vissa borde inte bli veterinärer säger jag bara.. Utan känsla eller något..
Stackars stackars de där försökskaninerna.
.
Så nu har jag slutat hetsa upp mig.
.
Tidigare idag hade jag genetik labb. Första intressanta för denna terminen faktiskt. Det handlade om genetiska sjukdommar och det var väldigt spännade. Vi kom in på de etiska frågorna kring genetiska sjukdomar, bör veterinärer ha "makten" att bestämma vilka djur som faktiskt borde få leva vidare och vilka som borde få somna in. Genom att avliva djur som har genetiska fel förebygger vi att de sprids vidare, och även lidande hos djur.
Vi fick se några korta filmklipp om djur som knappt kunde gå på grund av fel i benen, och ägarna tyckte att djuren var så söta och förtjänade en chans. Så när syskonen (i detta fall får) hoppade runt och skuttade, haltade den med fel runt och vinglade, långsamt långsamt.
Jag vet att det finns så sjukt mycket åsikter i detta. Jag tänkte direkt: herregud det där är inte rätt. Jag skulle aldrig låta att djur lida sådär mycket för att "det är fel att avliva den om den kan överleva". För är det verkligen bara överleva som är det viktigaste, vad hände med livskvaliten egentligen?
Ibland måste vi kanske inse att vi inte håller på med männsikor utan med djur, som vår lärare sa "vi avlar inte människor sådär, vi avlar djur".
.
Vilket allvarligt inlägg detta blev, jag får lätta upp stämningen med ett glatt inlägg senare. Nu ska jag äta!
.
Söt liten ninis unge från vår uppfödning! Så söta kaniner har de inte här i alla fall.
Ha en bra kväll!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0